Monday, April 25, 2011

Värske kala, nohu ja jalgratas

No nüüd võib siis suvehooaja lõplikult avatuks kuulutada. Meri on lahti ja värske kala tuleb. Nämm. Ühtlasi sain ka juba kala puhastamise trauma. Sellise klassikalise, koha-kala trauma.
Pühad algasid meie peres totaalse nohuga ja jätkusid veel vingema nohuga. Ühesõnaga otsustasin, et pühad lihtsalt puhkan ja trenni ei tee. Siinkohal siis tuleks defineerida, misasi on trenn. No minu definitsiooni järgi on trenn siis, kui dressid seljas on. Seega ma trenni ei teinud :) Aga muidu ajasin ma garaazist välja oma jalgratta ja uuendasin sellega tutvust. Sõitsin niisama teksadega tund aega linnavahel, aga kella panin ikka käele ja seega tean, et sõitsin 17 km ja keskmine pulss oli 117. Pühapäeval sõitsin ka veel 6,66 km rattaga ja siis oli keskmine pulss 112. Nojah. Selleks, et rattaga aeroobsesse tsooni sõita, peab ikka korralikult litsuma. Sõitsin selle käiguga, mis seal parasjagu sees oli, käikude põhimõtteid pole ma viitsinud endale selgeks teha. Ja mõtlesin, et tegelt, mis see 100 kilti siis vändata pole ja igasugu imelikke mõtteid käis jälle peast läbi. Õnneks said pühad läbi, ratas jäi Pärnu ja ühesõnaga on ohutus kauguses.

Nohu siiski Pärnusse maha ei jäänud, aga paranemismärkidega siiski. Eile õhtul käisin proovisin väikse jooksutiiru. Algul oli täitsa kohe mõnus, aga tasapisi hakkas pulss kõrgemale ronima ja lasin muudkui tempot alla. 8. km lõpus mõtlesin, et kurat ma ei viitsi rohkem joosta ja täitsa rahulikult kõndisin koju viimase kilomeetri. Igal muul juhul ma oleks selle ära kannatanud ja lõpuni jooksnud, aga see kergelt tõbine olek veidi hirmutas. Jooksin siis 8,2 km, keskmine pulss oli 153 ja aega läks 1.02.
Noh, täna hommikul pakib nohu oma viimaseid asju ja täitsa inimese tunne on jälle.
Niisiis pühapäeval Viljandisse.

8 comments:

  1. Selles lauses on midagi väga valet kirjas -
    Selleks, et rattaga aeroobsesse tsooni sõita, peab ikka korralikult litsuma.

    Aeroobne tsoon lõppeb sul kusagil 140 SLS juures, võibolla tsipa kõrgemal. Sealt algab anaeroobne.
    Enamus trenne tuleb aga tehagi aeroobsestsoonis.

    ReplyDelete
  2. ma pole rattaga 140ni veel väntand kordagi. Kaks veits kiiremat km tegin vahepeal, üks oli 2.55 ja teine 2.45, nendega viskas pulsi korra 128-ni, sealt mul kuskil algab alles aeroobne tsoon mingi vana testi järgi.
    Pärnus ju sile maa, ühtegi tõusu pole.

    ReplyDelete
  3. tule pane end rattarallile kirja ja hoia tuulde:) mul eelmisel aastal oli 71 km keskmine aeg 2:02 kilomeetri kohta. pulssi küll ei mäleta, aga kindlasti oli ta seal kuskil 160-170 kandis keskmiselt :)

    ReplyDelete
  4. no ma usun jah, et kui ma hommikust õhtuni sõidan teistega võidu ja mäest üles vaja sõita, siis on lõpuks muidugi pulss 200. A no võrreldes jooksuga, kus kohe pulsi üles viskab, saab rattaga ikka kõvasti vändata, enne kui mõjub.
    A mul pole kiivrit. Ja tagumik jääb valusaks. Ja ma vist niii palju ikka sõita ei viitsi.
    Samas, kui ma jooksumaratonil ellu jään, siis on pool neliküritust juba kotis.. aga see oleks vist isegi minu kohta liiga pöörane ettevõtmine

    ReplyDelete
  5. Hehee, Sa näitad teksadega pühapäevasõidul kiiremat aega kui mina dressides-tossudes trenni tehes. :p Ratas ja mina ei saa just väga hästi läbi... Aga pühapäeval siis näeme. :)

    ReplyDelete
  6. Kõik, mis on alla anaeroobse on aeroobne.
    128 pealt võib sul hakata aeroobsetsooni ülemine osa, mida detailsema jaotuse puhul nimetatakse ka nt põhivastupidavuseks või treeningtsooniks.
    Kindlasti ei tähenda see aga seda, et pead alati treenima kõrgemal kui 128 SLS. Aeroobsestoonis treenimine, mis parandab südametööd ja üldist vastupidavust on saavutatav ka alla 128 SLS treenimise.

    Aga üldiselt kui sa sõidad rattaga ja pulss ei taha väga tõusta, siis sa viilid. Pane raskem käik sisse.

    ReplyDelete
  7. No me ei ole ka rattaga sõbrad. Vanasti kunagi olime. Seni kui ma ükskord näo üheksast kohast katki kukkusin ja ema pintsettidega põlvest kivikesi välja noppis. Siis sai meie sõprus läbi. See juhtus 9. mail 1991. Väga hästi mäletan, et oli vaba päev ja käisime isaga ratastega rallimas. Pärast seda ei julge kihutada ja mäest alla vabakäiguga sõita :) Mingitel segastel asjaoludel olen viimase paari aastaga endale kaks (!) jalgratast soetanud. Sõitnud olen ühe rattaga umbes 50 km ja teisega sõitsin põhimõtteliselt esimest korda nüüd nädalavahetusel.

    No kui mul on saapaid jalga pannes sama pulss, mis rattaga sõites, siis selle teooria järgi teen ma koguaeg trenni.

    ReplyDelete
  8. Minul on anaeroobse läve piir 146 SLS (vähemalt sügisel oli :)). Sellest lähtuvalt treeningu tsoonide soovitus:

    About HR zones
    Close

    The best popular practice for managing endurance training is monitoring your heart rate*.
    Zone 3 heart rate over 168 bpm

    Your breathing gets so hard that talking to your workout mate is possible only word by word. Your muscles get tired/stiff relatively fast.

    Zone3 training improves your speed endurance and competition speed. Most of the energy comes from carbohydrates (sugar) and only a tiny part from your body fat, therefore this intensity zone is not suggested for people with health problems or overweight. Incorrect usage of Zone3 training may cause overtraining. Total amount of that intensive training seldom makes up more than 15% of a successful workout plan. Therefore, if you want to train more in Zone3, you should also increase your volumes in Zone1 and Zone2.

    Zone 2 heart rate between 146 bpm and 168 bpm

    Working in this zone makes your breathing deeper and more rhythmic. Talking is possible only sentence by sentence. If you can’t talk more than word by word at a time, it means that your heart rate is too high for this zone.

    Training in Zone2 increases your aerobic fitness. At this intensity your body uses more energy from carbohydrates (sugar) and less from your body fat. As carbohydrates are the main energy for brain they need to be restored after the exercise. So, whenever you have a desire to eat a big bar of chocolate after your workout - this is the sign of depleted carbohydrates. Therefore, if you plan to lose weight, you should consider working out more in Zone1.. People who exercise for competition need this zone to improve their aerobic fitness. But again, crossing the upper limit is not suggested if not planned so.

    Zone 1 heart rate between 107 bpm and 146 bpm

    You sweat and your breathing is a bit faster. At the same time you can easily talk to your training mate. It may also cause light or low muscular strain.

    Zone1 is the best for improving your basic endurance and training your cardiac output and heart muscle. At the same time it strengthens your immune system, reduces cholesterol level and blood pressure. As most of the energy produced within this zone comes from your body fat, it improves the economy of your metabolism. Therefore, Zone1 workouts are important for those who need to lose weight as well as for those with competitive goals.

    * Although there are different heart rate zones’ schemes, researchers have lately found that using 3 zones can be enough even for high level sportsmen. Besides it’s easier to remember.

    ReplyDelete

Äge talv oli tegelt!

Suusahooajast pole midagi kirjutanud, mistõttu on kostunud pahameelt siit ja sealt, nii et eks ma siis katsun selle kuidagi kokku võtta.  Al...